Sosiale medier øving 3 - Oppgave 5
Virksomheters bruk av Facebook
“Når vi snakker om bedrifter og virksomheters benyttelse av Facebook som ressurs, er dette oftest et undervurdert alternativ, spesielt om man anerkjenner spektrumet og omfanget Facebook-fenomenet representerer. I det moderne samfunn er det regnet normalt å holde seg oppdatert via nettet, der dette i stor grad gjøres gjennom Facebook og andre sosiale delingsplattformer. Globalt sett har facebook godt over en milliard brukere - der dette tallet også er økende. Ikke minst er facebook en plattform der “word of mouth” og “word on the street” sprer seg raskere enn offentlige nyheter klarer å oppfatte og/eller publisere.
Ikke minst er Facebook en ypperlig plattform for å samle informasjon! Ikke bare vil brukerne spre informasjon seg imellom, men gjennom promotering, konkurranser, direkte kontakt med kunder, medlemskap, bonuser og lignende kan bedrifter raskt anskaffe brukerne og interessertes mail-adresser for å ytterligere støtte kampanjer og promoteringer. Det er ingen annen plattform der virksomheter letter kan samle brukernes informasjon i disse proporsjonene.
Ikke minst kan dette være billig! Som bedrift kan reklame-kostnader og promotering være kostbare løsninger i lengden, der også Facebook gir muligheten til dette. Men å opprette en bruker og promotere selv koster absolutt ingenting annet enn viljestyrke. Om man i tillegg benytter seg av sidens egne verktøy for å nå ut til brukere, er potensialet enormt! Dette gjelder også brukersentrert markedsføring, der informasjonen Facebook har tilgjengelig gjør at du oftest kan nå ut til den gruppen du faktisk ser etter - nesten uansett hvor liten minoriteten er. Om man har identifisert brukergruppen man sikter på, gjør også siden det enkelt å bygge lojalitet, ettersom både informasjon, kontakt og oppdatering lett kan deles på plattformen med alle aktive brukere. Denne lojalitet blir videre forsterket av kontakt og informasjonsspredning til kundene. En bedrift som er online og viser tilstedeværelse har mye større mulighet nå ut til og holde på kundene. De blir også tydeligere enn konkurrentene - der dette er et konkurransefortrinn som ikke må undervurderes!
Bruk av Facebook vil i mange tilfeller også bidra til å øke SEO-oppslutning (Search Engine Optimization), altså til hvilken grad bedrifter dukker opp når nøkkelord og relaterte begreper/ord blir søkt opp på nettet. Muligheten for at virksomhetens sider dukker opp ved et søk øker eksponentielt og parallelt med nett-trafikken og den “kulminerte” interessen som vises på nettet. Det er med andre ord en meget positiv vekst om man klarer å spre budskapet, få mange delinger, skape interesse og samtidig holde et godt forhold med brukerne.
Sist men ikke minst gir også Facebook en helt gratis innsikt i hva konkurrentene oppnår og driver med, samt hvordan de selv presenterer seg på sosiale medier - om de overhodet er kommet så langt.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar