Sosiale medier øving 3 - Oppgave 3
Nettverksbygging på Twitter
Twitter er en nettbasert nyhets- og sosial nettverkstjeneste der brukerne kan poste og kommunisere med meldinger, såkalt “tweets”. Registrerte brukere kan legge inn tweets, men de som ikke er registrert, kan kun lese dem. En får tilgang til Twitter gjennom nettleser, SMS eller mobilapp. Hensikten med Twitter er at brukerne kan dele ideer og informasjon samt delta i diskusjoner basert på felles interesser. Nettverkstjenesten har både politiske, business og sosiale roller i dagens samfunn. Videre åpner Twitter for muligheten til å kommunisere både flytende og raskt med mennesker fra hele verden. Muligheten for å samhandle og følge brukere uavhengig av personlig forbindelse, resulterer i at man når ut til flere samfunn og individer.
Oppretter man er bruker på Twitter, kan man selv velge hvilke brukere man ønsker å følge. Det krever ingen godkjenning for å følge en person. Ved å følge en bruker vil man få opp vedkommende sine statusoppdateringer på sin personlige Twitter-side. Det er ingen krav om at man må følge brukere som følger deg.
Vi tror at det er mange faktorer som spiller inn ved valg av hvem man følger på Twitter. Det beste eksemplet er når en selv blir fulgt av noen, og hva som blir blir vektlagt når en selv undersøker profilen til følgeren. Det er naturlig at man ihvertfall tar en initiell sjekk på profilen til følgeren, for å se profilbildet, hva personene tidligere har skrevet og hva som står om vedkommende. Finner man noe som går imot sine ønsker; som når en profil er ufullstendig, amatørmessig eller inneholder informasjon og ønsker som strider mot sine egne- så følger man ikke vedkommende tilbake.
Dette gjelder naturligvis også når en skal følge noen i utgangspunkt selv, mekanismene omfatter både det mellompersonlige og dets fasade, samt faktorer som kan være mindre tydelige for øyeblikket. Det kan være relevans, tema eller gruppering - som ved et politisk valg eller gjennom en lagsport. Det kan være informasjon og kunnskap, som når en person har innsikt eller kjennskap til noe en selv har lyst å kunne mer om. Det kan være trendende tema eller nyheter som bringer begge brukerne sammen om en sak.
Kort oppsummert handler det om å få noe ut av å følge hverandre, der likhet, enighet, relevans og diskusjon bringer twitter-brukere sammen. Et trendende tema kan bringe relevante følgere etter hverandre, også på tross av forskjeller og uenigheter, men da er det nettopp disse forskjellene som bringer dem til å følge hverandre.
En Twitter-liste er en liste der man kan legge inn hvilke brukere man selv ønsker. Ved å gå inn på en liste får man kun opp statusoppdateringer fra brukerne på listen. Man kan lage egne lister, eller abonnere på andre sine. Det eksisterer to typer lister, private lister og offentlige lister. De private liste er det kun en selv som ser, og brukerne på listen får ikke varsel om at de er oppført. Offentlige lister derimot, er tilgjengelig for alle og kan abonneres på. Videre må man følge en bruker for å kunne legge de i en liste.
Vi fant en liste på Twitter som heter “Social Media”. Dette er en offentlig liste som kan brukes til å holde en oppdatert på utviklingen av sosiale medier. Brukerne i listen kan hjelpe hverandre med å holde seg oppdatert på den raske utviklingen gjennom tweets.
Det er mulig å brukte Twitter direkte i nettleseren, men noen brukere ønsker et mer fleksibelt brukergrensesnitt og flere muligheter. Tweetdeck er eksempelvis et spesialprogram for Twitter. Programmet gir flere konfigurasjonsmuligheter enn det Twitter tilbyr i nettleseren. Grensesnittet kan deles opp i flere kolonner. Videre er det filtermuligheter samt muligheten til å bruke flere Twitter-konti i samme program. Fordelen ved å ha spesialprogrammer for Twitter er at det optimaliserer Twitter opplevelsen. Ønsker brukeren eksempelvis å bruke en app, har man mulighet til det. Janetter er en app der brukeren kan bruke flere kolonner, støtte flere Twitter-konti, mulighet for valgt tema, fonter og bakgrunnsbilder. Flere spesialprogrammer gjør Twitter mer fleksibelt for alle, og dermed mer attraktivt. Twitter skal være lett tilgjengelig og det er derfor svært relevant med valgalternativer for hvordan brukeren ønsker å benytte seg av tjenesten.
Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner, som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt, enn vi makter alene. Sosialt nettverk er et nettverk av menneskelige forhold som skaper forbindelser mellom flere mennesker. En relasjon er et forhold mellom to eller flere ting. Det kan være en relasjon mellom bil og trafikk eller mellom bank og sparing.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar