Vi har satt opp slik at Google analytics sporer gruppebloggen til DSSM Gruppe 8.
Med Google analytics kan du spore alt av trafikk som skjer på siden, der dette inkluderer hvor mange brukere som er inne, hva brukerne gjør og relevant statistikk opp imot dette. Informasjonen rundt dette er alt fra gjennomsnittlig tid per bruker, demografisk lokasjon, tilknyttet interesse (som tags osv.) og generell brukeroppførsel. Denne informasjonen kommer både i form av generelle oversikter, grafter og i sanntid! Derfor er analytics et helt fantastisk instrument for å holde ryddig oversikt over utvikling og brukergruppen tilknyttet prosjektet. Siden oversikten viser hvordan tall endrer seg over tid kan man se hva som blir både bedre og verre med tiden - og eventuelt gjøre endringer på bakgrunn av dette.
For progressivitet er det sentralt å benytte et middel som google analytics, der dette åpner øynene for de mindre detaljene som kanskje ikke ville kommet frem uten verktøyet. Dette kommer spesielt frem tilknyttet demografisk oppdeling av brukere, samt hvilken aldersgruppe og type mennesker siden tiltrekker. En kan også se hva slags midler brukere benytter for å aksessere siden; om de gjør dette på mobil eller data. Det er også data for hvor på siden brukerne klikker, slik at det også finnes data på hvor brukerne først vil rette oppmerksomheten.
Ikke minst kan Google analytics importere data fra andre kilder for å presisere data ytterligere og til sammenligning og oppsett. Dette knyttes blant annet til hvordan brukere finner siden din, samt hvor de går etter å ha vært på siden. I mange tilfeller benyttes Google analytics for å finne ut når brukere gir seg i en handlingsrekke osv. (Som når man legger ting i handlekurv før en betaler på en nettside).
Dessverre har Google Analytics også visse mangler og svakheter. Først og fremst inkluderer dette søk på individuelle brukere, der dette er noe Google selv har gått inn for å hindre. Altså kan brukergrupper observeres i dataen, men individene selv forblir anonyme. Analytics kan ikke heller se historisk data før siden ble lagt inn i analytics - altså forblir historien før registreringen et mysterium.
Analytics sier heller ingenting om hva brukerne har gjort på andre siden - kun hvilke sider de kommer fra. I mange tilfeller gjelder dette lite eller ingen informasjon om besøksgraden de samme brukerne har til potensielle konkurrenters side - der analytics knyttes opp mot en sentral side. I mange tilfeller vil også enkelte gjentakende besøkende kunne registreres som nye besøkende om brukeren fjerner “cookies” fra nettleseren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar