Vi har valgt å presentere verktøyet Hootsuite, der man kan samle sosiale mediekanaler på ett sted. Det eksisterer både en gratis og betalt versjon av tjenesten. Gratisversjonen lar deg samle opp til tre sosiale medieprofiler, tilgang på grunnleggende analyser av din innsats og planlegge statusoppdateringer frem i tid. Denne versjonen passer til de som ønsker å prøve ut tjenesten, eller ta den i bruk privat. Dersom man ønsker et utvidet tilbud kan man oppgradere tjenesten for 10 dollar i måneden. Da kan man samle opp til 50 medieprofiler, bruke tjenesten med flere utvidelser som gjør brukeropplevelsen bedre, samt flere andre fordeler.
Slik kan et dashboard i Hootsuite se ut. I denne fanen er alle sosiale mediekanaler samlet slik at bedriften enkelt kan overvåke alt på ett sted. I dette tilfelle kan vi se Faccebook, Twitter og Google Plus.
Som de fleste andre verktøy eksisterer det både positive og negative sider ved denne tjenesten. Først og fremst er Hootsuite et godt verktøy med tanke på at man kan lage flere faner og overvåke sosialemedier på et samlet sted. Videre kan man publisere innhold på tvers av plattformer som eksempelvis Facebook og LinkedIn. I tillegg kan tjenesten “autoschedule” lage statusoppdateringer for deg, dette betyr at de automatisk finner det beste tidspunktet ved å måle engasjement på tidligere innlegg. Til slutt kan man oppgradere slik at man kan velge mellom 163 applikasjoner, hvor 89 av disse er gratis. Hootsuite har også en mobilapplikasjon som gjør tjenesten desto mer fleksibel.
I forhold til de negative sidene til tjenesten er det verdt å merke seg at dashboardet er lite estetisk, og det tar gjerne litt tid å lære seg det. Videre kan det oppstå problemer dersom en ønsker å publisere innhold på Pinterest, Tumblr eller lignende mediekanaler. I disse tilfellene må man bruke en applikasjon for å sende ut innholdet fra Hootsuite. Tilslutt støtter ikke mobilapplikasjonen alle sosiale mediekanaler som for eksempel innhold fra Tumblr og Pinterest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar