Brusgiganten Pepsi fikk massiv kritikk for deres nye reklamefilm med modell Kendall Jenner i rollen. I videoen er Jenner på en photoshoot der hun ser flere unge mennesker demonstrere i gaten. Med en boks Pepsi i hånden inntar hun protestmarsjen, og etterhvert gir hun en pepsiboks til en politibetjent. Han tar i mot boksen, drikker den og alle jubler. Bakgrunnen for kritikken reklamefilmen møtte på var at fansen anklager Pepsi for å bruke en politisk kamp for menneskerettigheter til å håve inn reklamepenger. Flere diskuterte i hvilken grad Pepsi gjorde store samfunnsproblemer lettvint, og at de tok bort virkeligheten av demonstrasjoner. Videre oppsto det spekulasjoner i forhold til at Pepsi forsøkte å kapitalisere de største motstandsbevegelsene som har vært i USA, og at dette er svært alvorlig og respektløst.
(https://i.ytimg.com/vi/KxAf8ZJvUPo/maxresdefault.jpg)
Det tok mindre enn ett døgn fra reklamen var ute på YouTube til den var fjernet. Denne situasjonen viser hvilken makt enkeltpersoner har gjennom kommunikasjonskanaler og sosiale medier. Markedsføringskampanjen til Pepsi rakk ikke til denne gang, og bedriften nådde dermed ikke målet med markedsføringen. Det er svært viktig å tenke på alle mulige utfall når store bedrifter lager reklamefilmer. Pepsi hadde trolig ingen mål om å trigge publikum på den måten, så utfallet var sannsynligvis ikke slik de ønsket. Dette kan være svært alvorlig for bedriften ettersom de mister mange potensielle kunder til konkurrenter. Lov og etikk i markedsføring er svært sentralt i forhold til Pepsi sin reklame. Det eksisterer lovverk som påpeker at markedsføring ikke skal krenke etikk- og moraloppfatninger. For å unngå at en slik feil oppstår igjen burde Pepsi tenke nøye gjennom hva de ønsker å formidle med reklamene sine. Det er trolig lurt å holde seg unna store samfunnsproblemer med tanke på at det kan støte personer. Hva som er morsomt for en person kan virke støtende på en annen. Videre burde Pepsi trolig satse på en mer nøytral vinkling av leskedrikken. Med tanke på alt oppstyr reklamen fikk, har trolig bedriften lært av sine feil.
Det tok mindre enn ett døgn fra reklamen var ute på YouTube til den var fjernet. Denne situasjonen viser hvilken makt enkeltpersoner har gjennom kommunikasjonskanaler og sosiale medier. Markedsføringskampanjen til Pepsi rakk ikke til denne gang, og bedriften nådde dermed ikke målet med markedsføringen. Det er svært viktig å tenke på alle mulige utfall når store bedrifter lager reklamefilmer. Pepsi hadde trolig ingen mål om å trigge publikum på den måten, så utfallet var sannsynligvis ikke slik de ønsket. Dette kan være svært alvorlig for bedriften ettersom de mister mange potensielle kunder til konkurrenter. Lov og etikk i markedsføring er svært sentralt i forhold til Pepsi sin reklame. Det eksisterer lovverk som påpeker at markedsføring ikke skal krenke etikk- og moraloppfatninger. For å unngå at en slik feil oppstår igjen burde Pepsi tenke nøye gjennom hva de ønsker å formidle med reklamene sine. Det er trolig lurt å holde seg unna store samfunnsproblemer med tanke på at det kan støte personer. Hva som er morsomt for en person kan virke støtende på en annen. Videre burde Pepsi trolig satse på en mer nøytral vinkling av leskedrikken. Med tanke på alt oppstyr reklamen fikk, har trolig bedriften lært av sine feil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar