Ideen er ikke original, men er utarbeidet ifra hvordan en kan maksimere resultat av sommersalg spesifikt.
Kampanje: Sommer-reiser
Viktig: Gjentar at denne ideen er laget i forbehold med at den skal gjennomføres før neste sommer, ikke når sommeren allerede er her.
Forarbeid: Se statistikk for forgående sommer for å kunne sammenligne eller forberede argumenter. Se over priser og inflasjonsrate. Se over konkurrerende priser på markedet. Planlegge hvor tilbud kan gjeld og hvor store tilbud burde være for å både være verdige en kampanje og samtidig være innbringende nok. Bestem eventuelle fokusområder om bedriften ikke allerede har dette.
Vær: Forholdene sommeren 2017 var så vidt under normalen sett ut ifra temperaturen og litt over normalen sett ut ifra nedbørsmengden. Enkelte områder rundt Akershus og Oslo hadde riktignok mer enn dobbelt så mye nedbør som normalt, som kunne gjøre en geografisk rettet kampanje svært fruktbar. På motsatt ende var det flere områder på Vestlandet som hadde langt mindre nedbør enn vanlig, der en kampanje sannsynligvis ikke ville lønne seg. Der dette gjelder primært slutten av sommeren, så hadde også Juli den laveste maksimumstemperaturen siden 1992. I juni var det Trøndelag og flere nordlige segmenter som hadde store nedbørsmengder.
Rate: Ikke noe nevneverdig endring det siste året. Intet å rapportere/forberede her.
Konkurranse: Prismessig velger både TUI og Ving mer eksklusive turistreiser, tross begge har gode start-tilbud på noen tusenlapper. TUI har også restplass-tilbud. Expedia har flere gode tilbud hele året rundt – men ingen offisielle restplasser. Travellink har også billige reiser, men dyrere enn Expedia. Til gjengjeld bruker Travellink rabattkoder, samt de har et enklere og raskere brukergrensesnitt. Trivago har både de billigste, beste brukergrensesnittet og mest muligheter, tross de ikke tilbyr like mange muligheter i forhold til fly, bil og oppholdssted. Anbefaler samarbeid eller idéstjeling fra spesielt sistnevnte, der også bruken av rabatter er særs gode. Interessant at alle tilbyr sommerreiser og gir mulighet til bestilling langt frem i tid – men ingen reklamerer for dette så tidlig. Alt fokus er på vinterreisen. Dette er forståelig, men gir også en unik mulighet til å slå til tidligere enn konkurrentene, tross markedsføringen har et potensiale for å feile.
Anbefaling: På grunn av mulighet for terror og diverse, anbefales det at fokusområdene ikke er et bestemt mål, men heller flere adspredte. Det forventes også en frafallsprosent, refusjonsprosent osv. Med andre ord burde tiltak være forberedt lenge før sesong-start. Dette er også for å beholde omdømme, markedsandeler og redde mest mulig av det økonomiske potensialet for perioden på tross av uforutsette problemer som kunne oppstå. Gjentar viktigheten til valg av fokusgruppe, eventuelt demografisk segmentering av reklamekampanjen.
Nødvendige verktøy: Mennesker. En hjemmeside. Programmer for å lage reklamebilder og -film. Muligheter for samskriving og deling av dokumenter for de ansatte. Forsikring. Alternative verktøy: TV, flyers, stands, rabatter, kuponger, markedsføring, spesialtilbud.
Ressurspersoner og Ansvarsforhold: Nett-administrator for å administrere nettsiden. Kundebehandlere for å behandle eventuelle klager og saker som skulle dukke opp. Kundeveiledere for å håndtere kunder som søker hjelp til bestilling eller eventuelle ønsker og spesifikasjoner. Støttekontakt ved eventuelle problemer. Økonomisk ansvarlig for å holde rabatter, inntekt og tap på habile nivåer. Leder for å ta nødvendige beslutninger når en av rollene viser usikkerhet. Reiseledere som eksperter på områder/drift til rådgiving. Reklamesjef, der eventuelle endringer av eksisterende reklame og nye gode tilbud skal gjøres klar fortløpende.
Etiske forbehold: Opplysning om både områder, kultur og skikker til de designerte destinasjonene. Rettferdig handel og pris-giving. Ta kritikk av både kunder og tjenester seriøst, der dårlig behandling ikke er greit på noen av endene (tross kundene alltid vil få den mildeste behandlingen av flere grunner). Reklame må presenteres seriøst og med høy grad av etisk forbehold, tross rase/kjønns-takst bør forekomme for å unngå eventuelle stempler (dette kommer uavhengig av fokusgruppe).
Gjennomføring: Utvikle og starte reklamere og markedsføring tidlig. Dette kan gjøres på blogg, hjemmeside og gjennom de alternative verktøyene nevnt under nødvendige verktøy. Opp imot selve sesongen må alle være forberedt på mye arbeid der tilbakemeldinger, endringer, problemer og nye muligheter dukker opp i samme periode. Dette også for å gjøre etterarbeidet i slutten av sommersesongen lettere.
Etterarbeid: Backtracking og tilbakeblikk. Se på hvilke verdier som gikk over og under anslått. Se over hvilke deler av strategien som slo feil eller ble suksess. Notere eventuelle rabattendringer som kan ganges i ettertid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar