Oppgave 3
Sopra Steria har en blogg der de ønsker å dele kunnskap, erfaringer og engasjement med tilfeldig besøkende, kunder og konkurrenter. Poenget med bloggen er trolig å vise hva bedriften er god for på en annen måte enn brosjyrer og markedskampanjer. De ansatte får vise hva de kan, interesserer seg for og muligheten til å dele sin kunnskap til alle som måtte være interessert. Det er dermed en fagblogg med innhold relatert til alt fra endringsprosesser, ledelse og organisasjonsrådgivning til teknologi og trender. En kan lese innlegg angående ledelse og strategi, informasjon og kommunikasjon, systemutvikling og IT-infrastruktur.
Et blogginnlegg er en tekst som publiseres med omverden. Blogginnlegg kan publiseres til enhver tid og kan også inneholde video og bilder. Videre er det mulig å endre eller slette innlegg etter at de er publisert. På Sopra Steria sin blogg er det skrevet omkring 250 blogginnlegg per dags dato. Det første innlegget ble skrevet 21.januar 2010, siden har de publisert innlegg en til to ganger i måneden. Siste innlegg ble skrevet 18.august 2017, med andre ord har de en oppdatert og kontinuerlig drift av bloggen. Innleggene på bloggen publiseres av forskjellige ansatte fra hele selskapet
Leserne av bloggen er både tilfeldig besøkende, kunder og konkurrenter. De har mulighet til å engasjere seg i bloggen ved å kommentere innleggene som publiseres. En kommentar er leseren sin reaksjon på et innlegg gjennom tekst der en har mulighet til å dele kommentaren slik at den inngår i en diskusjonstråd. Kommentarer er svært viktig i forhold til aktiviteten på bloggen. Gode kommentarer bidrar gjerne til økt interesse for bloggen som fører til flere besøkende. Kommentarfeltet blir som en samtale, der man har mulighet til å diskutere og engasjere seg i ulike temaer. På bloggen til Sopra Steria fant vi et blogginnlegg der forfatteren diskuterte bruk av interne sosiale medier i bedrifter. Innlegget fikk senere en rekke kommentarer der diskusjonen artet seg i en retning der ulike plattformer for sosiale medier ble diskutert og lesere delte ulike erfaringer. Kommentarene gir merverdi til innlegget fordi de viser til en større diskusjon av de ulike plattformene forfatteren nevner i innlegget, der både positive og negative sider kommer frem i større grad.
Sopra Steria benytter seg av sin egen nettside som bloggplattform der de har tatt domenenavnet “sterk blanding”. Ved å ha et eget domenenavn kan det oppfattes som proft og seriøst, samtidig som det resulterer til bedre søketreff på Google. Dette er trolig grunnen til bedriftens valg av plattform. Videre inneholder bloggen et felt der de presenterer “Om Bloggen”, dette er smart fordi leseren får et raskt innblikk i hva bloggen handler om og hva de kan forvente å lese. Videre er bloggen utstyrt med en meny der man kan velge ulike temaer slik at en raskt kommer frem til innlegg under valgt tema. Sopra Steria sin blogg har også et felt der en kan fylle inn sin personlige e-postadresse for å motta varsler om nye innlegg på epost. Dette er lurt for å opprettholde og engasjere allerede aktive lesere. Tilslutt er kommentarfeltet svært synlig og forfatteren svarer ofte på kommentarene. Dette er svært positivt med tanke på å engasjere seg i leserens tanker og meninger rundt innlegget.
Bloggen spiller en rolle i bedriftens sosiale medier i forhold til at den skaper et åpent og ekte forhold til leserne. Blogginnleggene gir en viral spredning og kredibilitet i sosiale medier som er vanskelig å matche ved bruk av kun annonsemidler. Sammenlignet med den formelle og informative hjemmesiden til Sopra Steria, er bloggen uformell, åpen og mer kommunikativ. Videre er bloggen en plattform der bedriften kan engasjere og forstå sine kunder og konkurrenter bedre. Bloggen bygger på å posisjonere ansatte som er eksperter på sitt område, dette fører trolig til godt innhold på bloggen som påvirker lesere til å komme tilbake, til både blogg og Sopra Steria sin hjemmeside.
Bloggen heter “Sterkblanding.no”. Det eksisterer ingen begrunnelse for navnet, men en kan anta at navnet har en forbindelse med at forskjellige ansatte publiserer innlegg som medfører til en “blanding” av innlegg. En tagg er en tekstlig merkelapp som beskriver innhold. Et blogginnlegg kan beskrives med så mange tagger en ønsker. Sopra Steria benytter seg ikke av tagg på bloggen.
Oppgave 4
Analyse av Sopra Steria sin blogg
Det er flere ansatte som skriver innlegg på bloggen noe som er med på å gjøre den troverdig. Bloggen er også åpen for kommentarer slik at folk kan komme med egne kommentarer eller spørre om ting de lurer på. Sopra Steria gir en rask respons, noe som er med på å skape en personlig tone mellom dem og leserne. Vi ser også at Sopra Steria viser et sterkt engasjement i innleggene de publiserer. Dette er med på å styrke deres åpenhet. Når det gjelder forventnings faktoren om gjennomsiktighet ser vi at de har lite negative innlegg om produkter og tjenester. Grunner til dette kan være fordi de ønsker å fremstå som en ledende bedrift. Bloggen har blitt oppdatert aktivt i over syv år. De har tenkt langsiktig og bygd opp et fellesskap blant sine kunder på sosiale medier noe som har stor betydning for forretningssuksessen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar